آموزش محاسبه سطح مقطع کابل برق + جدول و فرمول خاص

محاسبه سطح مقطع کابل برق

یکی از پر مصرفترین محصولات جهان، سیم و کابل است که وظیفه عبور جریان برق را باتوجه به هادی فلزی بر عهده دارند. از مهم ترین نکات استفاده از سیم و کابل می‌توان به سنجیدن شرایط محیطی، مقدار جریان عبوری، سطح ولتاژ و … اشاره کرد که در حالت های مختلف شما باید سطح مقطع مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید. ما در این مقاله سعی داریم تا آموزش کامل محاسبه سطح مقطع کابل برق را به همراه جدول استاندارد سطح مقطع سیم و کابل ارائه دهیم. با هادی سیم همراه باشید.

سطح مقطع کابل برق چیست؟

در واقع به مساحب مقطع ارزی کابل، سطح مقطع گفته می‌شود که واحد اندازه گیری آن میلی‌متر مربع است. سطح مقطع نشان‌دهنده میزان مواد بکار رفته شده در هادی کابل است که باید طبق جریان برقی که از خود عبور می‌دهد و همچنین میزان فاصله از منبع تغذیه مشخص شود. این موضوع اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم عملکرد بهینه کابل از سیستم را داشته باشیم. معمولا برای محاسبه سطح مقطع کابل، به جدول استاندارد آن مراجعه می‌کنند ولی شما در صورتی که بخواهید خودتان نسبت به محاسبه سطح مقطع کابل اقدام کنید. در ادامه تمامی فرمول های محاسبه را قرار داده ایم.

محاسبه سطح مقطع کابل برق به همراه فرمول

محاسبه سطح مقطع کابل، مسئله ای است که دائما افراد برقکار و یا افراد معمولی برای مصرف خانگی خود با آن چالش دارند. معمولا برقکاران بر اساس تجربه و یا مراجعه به جدول سطح مقطع سیم و کابل نسبت به مسافت، کابل مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. ولی اگر بخواهید خودتان نسبت به محاسبه سطح مقطع کابل برق اقدام کنید باید چه کاری انجام دهید؟ شما باید فاکتور هایی را برای این کار در نظر بگیرید تا به بهترین شکل قادر باشید تا سطح مقطع کابل را محاسبه کنید. در ادامه عوامل موثر در انتخاب سطح مقطع کابل را بیان می‌کنیم.

عوامل موثر در محاسبه سطح مقطع کابل برق

همانطور که گفته شد برای محاسبه سطح مقطع، شما باید شرایط و فاکتور هایی را در نظر بگیرید تا بتوانید به عددی دقیق برسید. عواملی که در محاسبه سطح مقطع کابل برق باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

  • دمای محیط

دمای محیط یکی از عوامل بسیار مهم جهت محاسبه سطح مقطع کابل است که باید حتما آن را در نظر داشته باشید

  • طول سیم یا کابل

آیتم بعدی در مورد طول سیم یا کابل است که هرچقدر مسافت آن بیشتر باشد، باعث افت ولتاژ و در نتیجه کاهش میزان جریان عبوری مجاز برق در هادی سیم یا کابل خواهد شد.

  • مقاومت اهمی سیم یا کابل

مقاومت اهمی سیم با خلوص مس استفاده شده در کابل، رابطه مستقیم دارد و در نتیجه باعث تاثیر در میزان جریان عبوری برق از خود خواهد شد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از برند های معتبر مانند هادی سیم که از هادی مسی آنیل شده با خلوص 100% جهت تولید سیم و کابل استفاده می‌کنند خرید کنید.

مراحل فرمول محاسبه سطح مقطع کابل مسی

در این بخش شما باید سه مرحله اصلی را در نظر بگیرید تا به یک عدد دقیق از سطح مقطع کابل برسید. این سه مرحله عبارت اند از:

  • محاسبه افت ولتاژ مجاز
  • محاسبه سطح مقطع برای تجهیزات سه فاز
  • محاسبه سطح مقطع برای تجهیزات تک فاز

فرمول محاسبه افت ولتاژ مجاز کابل

برای شروع شما باید حتما میزان افت ولتاژ مجاز را اندازه گیری کنید. بنابراین فرمول زیر را بخاطر داشته باشید:

آموزش محاسبه سطح مقطع کابل برق - فرمول افت ولتاژ

در مرحله دوم شما باید بدانید که برق شما سه فاز است یا تک فاز. زیرا این دو مورد فرمول جداگانه ای برای محاسبه سطح مقطع کابل برق دارند.

آموزش محاسبه سطح مقطع کابل برق - فرمول سطح مقطع در سیستم سه فاز

آموزش محاسبه سطح مقطع کابل برق - فرمول سطح مقطع در سیستم تک فاز

جدول محاسبه سطح مقطع کابل برق

این جدول به شما کمک می‌کند تا بر اساس مسافت، مقدار جریان مجاز عبوری از سیم را نسبت به سطح مقطع سیم یا کابل مشاهده کنید. در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتر در خصوص این جدول دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله جدول سطح مقطع سیم و کابل را مطالعه کنید.

جامع ترین جدول سیم و کابل + اطلاعات و ویژگی تمامی سطح مقطع ها
جدول استاندارد کابل افشان

نکات مهم در محاسبه سطح مقطع کابل

  • برای محاسبه دقیق سطح مقطع کابل برق، باید عوامل دیگری مانند دمای محیط، تعداد کابل های موجود در یک کانال و نوع کابل را نیز در نظر گرفت.
  • در هنگام انتخاب کابل برق، باید از کابل هایی با سطح مقطع مناسب استفاده کرد تا از خطرات ناشی از اضافه بار و آتش سوزی جلوگیری شود.

آموزش محاسبه سطح مقطع کابل برق + جدول

تبدیل وات به کیلووات

هنگام تعیین توان برای وسایل الکتریکی بزرگ، واحدهایی مانند وات و کیلووات استفاده می شود. پیشوند “کیلو” به این معنی است که عدد باید در 1000 ضرب شود، بنابراین 1kW = 1000 W، 5 kW = 5000W، 3 kW = 3000W و 1W. = 0.001 کیلو وات و…

دستگاه هایی که به قدری جریان کم مصرف می کنند که حتی نیازی به انتخاب آن نیست عبارتند از:

  • یخچال
  • شارژر
  • تلویزیون
  • تلفن رادیویی
  • لامپ های شب و لامپ های کف

اما اگر مثلاً یک بخاری به همان پریز وصل شده باشد، باید محاسبات انجام شود.انتخاب اینکه کدام مقطع کابل مورد استفاده قرار گیرد، مهمترین جزء هر طراحی مدار الکتریکی، از محل تا شبکه های شهری یا صنعتی است. انتخاب صحیح برق، ایمنی آتش و صرفه جویی در بودجه پروژه را تضمین می کند.

مطالب بیشتر: آموزش محاسبه کابل بر اساس مسافت 

صحبتی با دانشجویان رشته برق در خصوص محاسبه سطح مقطع کابل

ممکن است این فرمول ها کمی گیج کننده باشند ولی نگران نباشید. زمانی که شما چندین بار محاسبه سطح مقطع کابل برق را انجام دهید، ملکه ذهنتان خواهد شد. این فرمول ها به شما در بازار کار ایران کمک بسیار زیادی خواهد کرد و شما را به یک تکنسین عالی تبدیل می‌کند. بنابراین سعی کنید که این فرمول ها را بخاطر داشته و تمرین زیادی انجام دهید.

چمع بندی و نکات تکمیلی

در محاسبه سطح مقطع کابل، اطمینان حاصل کنید که ابعاد واقعی کابل را برای دقت بالاتر در نظر بگیرید، همچنین در صورت لزوم از استانداردهای مربوطه و رهنمودهای تولیدکننده پیروی کنید.با توجه به این نکات، می‌توانید به درستی سطح مقطع کابل را محاسبه کرده و به انتخاب کابل مناسب برای پروژه‌های خود بپردازید. همچنین جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

simadmin
ارسال دیدگاه