کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ نقش محافظ برق در خانه

کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ نقش محافظ برق در خانه

یکی از سوالات بسیار زیاد افراد در خصوص وسایل برقی که در منزل، فروشگاه و اداره هستند این است که آیا وسایل به محافظ برق نیاز دارند یا خیر. این موضوع در بحث لوازم خانگی نیز وجود دارد و شما باید بدانید که برای کدام وسایل به محافظ برق نیاز است. بنابراین ما در این مقاله سعی کردیم تا تمامی وسایلی که در منزل، فروشگاه و اداره هستند را در مورد داشتن یا نداشتن محافظ برق بررسی کنیم. با هادی سیم همراه باشید.

محافظ برق چیست؟

محافظ های برق وسایلی فوق العاده کاربردی هستند که در مسیر برق قرار گرفته و از بروز مشکلات مانند نوسانات برق، جلوگیری کرده و با قطع کردن جریان برق یا ایجاد یک جریان اضافی آن را به زمین هدایت می‌کند تا وسایل الکتریکی دچار نقص فنی و مشکل نشوند. به عبارتی دیگر این محافظ ها از ورود ولتاژ نامناسب به دستگاه جلوگیری کرده و اجازه آسیب رسیدن به دستگاه های برقی را نمی‌دهند.

نقش محافظ برق در خانه چیست؟

کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ نقش محافظ برق در خانه

در داخل منزل وسایل برقی زیادی وجود دارد که متاسفانه به دلیل مشکلات انحصار لوازم خانگی، قیمت بسیار بالایی دارند. حال در صورتی که این وسایل دچار مشکل یا آسیب شوند شما مستلزم پرداخت هزینه های زیادی خواهید بود. بنابراین بهترین راه حل جلوگیری از ایجاد این مشکلات است. یکی از بهترین راه ها، استفاده از محافظ برق در خانه بوده تا از نوسانات ناگهانی برق جلوگیری کند.

آیا در خانه وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله!! برخی از وسایل برقی که وجود دارند باید برای جلوگیری از بسیاری مشکلات از محافظ برق استفاده شود. در کشور ما ایران نوسانات و قطعی برق به وفور مشاهده می‌شود و چون قیمت تمامی لوازم برقی بسیار بالا رفته است باید دنبال راهی برای جلوگیری از آسیب به این وسایل پیدا کرد. یکی از این راه ها استفاده از محافظ برق است. قطعا تابحال مشاهده کرده اید که بعد از مدتی لامپ ها دچار نوسانات نور می‌شوند و یا برخی از لوازم برقی بی جهت خاموش و روشن خواهند شد. این موضوع به دلیل ایجاد نوسانات برق می‌باشد که اگر جلوی آن را نگیریم باعث ایجاد هزینه های زیادی خواهند شد.

بنابراین باید در نظر داشته باشید که تمامی وسایل برق نیاز به محافظ برق دارند ولی خب معمولا در ایران برای همه وسایل این کار را انجام نمی‌دهند. محافظ برق برای کالا های برقی گران مانند یخچال، فریزر، تلویزیون، کامپیوتر و … کاربرد بیشتری دارند. این کالا ها باعث جلوگیری از نوسانات برق در وسایل برقی شده و عمر آنها را طولانی می‌کند. در حال حاضر مدل های مختلفی از محافظ برق در ایران وجود دارند که شما باید بر اساس کارآیی و میزان ولتاژ آنها را انتخاب و خریداری کنید. در ادامه بیشتر در خصوص این کالا صحبت خواهیم کرد.

مطالعه کنید  معرفی 7 تا از بهترین روش های خنک شدن باد کولر آبی

انواع مختلف محافظ برق برای وسایل برقی در ایران

کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ نقش محافظ برق در خانه

هر یک از وسایل برقی که در منزل یافت می‌شود، محافظ های مخصوص خود را دارند. این اختلاف مدل ها به دلیل وجود ولتاژ های متغیر برای وسایل برقی است. برای مثال یخچال که در طول روز دائما روشن است قطعا باید محافظ آن یا محافظ کامپیوتر که ساعت کار آن بسیار کوتاه است فرق داشته باشد ولی متاسفانه بسیاری از افراد از یک محافظ برای چند دستگاه الکتریکی استفاده می‌کنند که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. اجازه دهید پر مصرف ترین محافظ های برق برای وسایل منزل را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

  • محافظ های برق یخچال و فریزر
  • محافظ های برق تلویزیون و ریسیور ها
  • محافظ های برق برای کنسول های بازی PS4 و PS5 و کامپیوتر
  • محافظ های برق برای دستگاه تسویه آب
  • محافظان برق برای دستگاه ماکروفر و کتری
  • محافظ های برق برای ماشین لباسشویی و ظرف شویی

معمولا از محافظ های برق برای کالای هایی که عنوان شد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که برای هر یک از وسایل برقی خانگی محافظ برق ویژه خود را خریداری کنید زیرا که محافظ های برق برای جلوگیری از نوسانات برق با توجه به توان مصرفی هر دستگاه طراحی شده اند و ممکن است نتواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرند.

استفاده از محافظ برق در یخچال و فریزر

کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ نقش محافظ برق در خانه

معمولا وسایل یخچال و فریزر که جزو لوازم خانگی هستند باید در طول روز روشن باشند. ایجاد نوسانات برق ممکن است باعث آسیب به موتور یخچال یا فریزر شده و شما را به شدت به خرج بیندازد. این موضوع در بحث یخچال های ساید بای ساید بیشتر اهمیت دارد. زیراکه موتور آنها قوی تر از بوده و بسیار حساس تر هستند. محافظی که برای یخچال و فریزر انتخاب می‌کنید باید 2 الی 3 هزار وات توان داشته باشد. این محافظ برف دکمه خاموش و روشن ندارد زیراکه یخچال و فریزر دائما در حال کار هستند. سعی کنید به هیچ عنوان از محافظ های یخچال برای لباسشویی و ظرفشویی استفاده نکنید.

مطالعه کنید  مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

استفاده از محافظ برق برای تلویزیون

یکی دیگر از وسایلی که به محافظ برق نیاز دارند، وسایل صوتی و تصویری است. تلویزیون به دلیل اینکه در کنار سیستم های صوتی دیگر به برق متصل می‌شوند، باید از محافظ برق مخصوص استفاده شود. این محافظ برق باید حدود 1 الی 2/5 هزار وات توان داشته باشد تا بتواند به طور کامل از آنها در برابر نوسانات برق و اتصالی سیم و کابل جلوگیری کند. این دستگاه ها در طول روز خاموش و روشن می‌شوند بنابراین طبیعی است که روی محافظ های آنها هم دکمه خاموش و روشن وجود داشته باشد. خاموش کردن محافظ برق در زمان خاموشی دستگاه ها باعث صرفه جویی در مصرف برق خواهد شد.

استفاده از محافظ برق برای کنسول های بازی و کامپیوتر

کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ نقش محافظ برق در خانه

نقش محافظ برق در خانه فقط مخصوص لوازم آشپزخانه نیست. امروزه در تمامی خانه ها کنسول های بازی و کامپیوتر به وفور پیدا شده و یکی از پر مصرف ترین کالا های خانه بحساب می‌آیند. این دستگاه ها هم در طول روز روشن و خاموش می‌شوند بنابراین طبیعی است که محافظ های مخصوص آنها نیز دارای کلید روشن و خاموش باشد. توان این محافظ های برق 1 الی 2/5 هزار وات بوده و بخوبی می‌تواند از دستگاه های زیر محافظت کند:

  • کامپیوتر
  • لپتاپ
  • کنسول های بازی

نکته: در زمان خرید محافظ دقت کافی را داشته باشید که برای دستگاه های مختلف، مدل های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. در حضور فروشنده کاربرد محافظی که انتخاب کرده اید را بپرسید و به او بگویید که برای چه دستگاهی قصد استفاده دارید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا نقش محافظ برق در خانه را به همراه کاربرد آنها به شما عزیزان مطرح کنیم. امیدواریم که توانسته باشیم به شما کمکی کرده باشیم. ممنونیم که تا به اینجا همراه هادی سیم بودید.

 

simadmin
ارسال دیدگاه