مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

همانطور که می‌دانید در کشور عزیزمان ایران به دلیل کمبود برق، دائما شاهد قطعی های مکرر برق هستیم. این موضوع برای شهرستان ها و شهر های اطراف تهران به تعداد بیشتری یافت می‌شود. بنابراین بسیاری از افراد به دلیل کمبود انرژی برق تمایل دارند که مصرف برق لوازم خانگی خود را کنترل کنند. برخی دیگر نیز به دلیل هزینه های قبض برق اقدام به اینکار می‌کنند. بنابراین ما در هادی سیم تصمیم گرفته ایم تا تمامی اطلاعاتی که در خصوص مصرف برق لوازم خانگی وجود دارد را به شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

در ابتدا باید با یک سری عنوان ها آشنا شوید تا میزان مصرف برق لوازم خانگی و منزل را بتوانید اندازه گیری کنید. یکی از این موارد توان مصرفی است که در زیر به توضیحات بیشتری از آن می‌پردازیم.

توان مصرفی چیست و چه معنایی دارد؟

هر یک از وسایل برقی که در منزل ما وجود دارد دارای یک توان مصرفی خاص بوده و در نتیجه مصرف برق آن نیز متفاوت خواهد بود. در واقع به میزان انرژی که هر دستگاه در یک ساعت مصرف می‌کند، توان مصرفی گفته می‌شود. نشان توان مصرفی نیز P است که معمولا روی تمامی لوازم این عنوان درج شده است.

جدول مصرف برق لوازم خانگی (توان مصرفی وسایل برقی)

همانطور که گفته شد هر یک از وسایل دارای توان مصرفی جداگانه ای هستند که میزان مصرف انرژی خود را مشخص می‌کنند. مقادیری که در زیر مشاهده می‌کنید بر حسا وات بر ساعت بوده و اعدادی که مشاهده می‌کنید میزان مصرف هر دستگاه در ساعت می‌باشد. البته شما می‌توانید بر حسب هر 24 روز و هر 30 روز استفاده از این دستگاه ها را نیز مصرف برقشان را مشاهده کنید.

جدول مصرف برق لوازم خانگی

حال ممکن است برایتان سوال شود که قبض برق را چگونه با این میزان مصرف برق محاسبه می‌کنند؟ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

روش محاسبه قبض برق لوازم خانگی و دفتر 1403

هر ساله مبلغی به عنوان هزینه پایه قبوض برق بر حسب میزان وات مصرفی توسط اداره برق و دولت مشخص می‌شود. یکی از سیاست های دولت ایران برای مدیریت بهتر مصرف برق توسط شهروندان، استفاده از نرخ برق پله ای است. در این روش اگر شما در بازده مشخص شده کم مصرف ها قرار بگیرید هزینه برق کمتری نسبت وات مصرفی پرداخت خواهید کرد. اجازه دهید این اعداد را خدمت شما بیان کنیم:

  • مصرف 0 الی 100 کیلو وات بر ساعت : 777 ریال
  • مصرف 100 الی 200 کیلو وات بر ساعت: 908 ریال
  • مصرف 200 الی 300 کیلو وات بر ساعت و مازان آن: 1943 ریال
مطالعه کنید  معرفی 3 برند سیم و کابل برتر سال!

این آیتم به میزان کنترل مصرف برق کمک بسیار زیادی کرده است و تاحدی دولت توانسته میزان مصرف برق را کنترل کند. اعدادی که در بالا مشاهده کردید به طور ماهیانه محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر مصرف برق شما در ماه 300 کیلو وات ساعت باشد برای برای 100 کیلو وات ساعت شما 777 ریال در نظر گرفته می‌شود، یعنی 7770 ریال و برای 100 کیلو وات دوم 908 ریال یعنی 9080 ریال. برای مازاد بر آن هم هزینه ای برابر 19430 ریال در نظر گرفته می‌شود.

حال اگر این اعداد را با هم جمع کنیم، مبلع 18.792 ریال بابت هر روز باید پرداخت کنید که این عدد در تعداد روز های دوره ضرب شده و قبض نهایی شما مبلغ 563.760 ریال خواهد بود.

چرا قبض خونه همیشه زیاد میاد و هر روز بیشتر میشه؟

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

این سوال ممکن است برای سرپرست خانه بوجود آید. همانطور که گفته شد هزینه های مربوط به قبض برق برای مصرف برق لوازم خانگی کاملا بستگی به میزان مصرف شما دارد. در صورتی که مصرف برق زیادی داشته باشید هزینه های قبض برق به صورت پله ای افزایش خواهند یافت. البته دلایل دیگری نیز می‌تواند در این امر دخیل باشند که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  • احتمال دزدی از برق شما
  • استفاده از وسایل و لامپ های قدیمی
  • وجود نقص فنی در وسایل برقی خانه
  • و …

بنابراین هیچ گاه سعی نکنید افراد خانواده را در زیاد شدن مبلغ قبض برق سرزنش کنید زیراکه دلایل بسیار زیادی برای این امر وجود دارد.

بهترین روش های پایین آوردن مصرف برق لوازم خانگی

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

برای اینکه بتوانید مصرف برق لوازم خانگی خود را پایین بیاورید راه حل های زیادی وجود دارد. همانطور که گفته شد یکی از دلایل افزایش مصرف برق، استفاده از دستگاه های قدیمی و پر مصرف هستند. در صورتی که شما این موضوع را مدیریت کنید، تاثیر بسیار زیادی در مصرف برق لوازم خانگی خواهید گذاشت. در ادامه بهترین روش های کاهش مصرف برق در منزل را به شما بیان خواهیم کرد.

1- خاموش کردن دستگاه ها در هنگام شب

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

یکی از مواردی که ممکن است به آن توجه نکنید، روشن گذاشتن دستگاه های در هنگام شب است. برای مثال خاموش نکردن کامپیوتر یا لپتاپ در هنگام شب. این دو دستگاه مصرف برق بالایی داشته و در صورت خاموش نکردن مصرف برق شما را بسیار افزایش خواهند داد. البته این موضوع فقط در خصوص کامپیوتر و لپتاپ نیست و برای سایر دستگاه ها مانند تلویزیون، مارکروفر، پرینتر و … نیز صدق می‌کند.

2- استفاده از لامپ های LED ال ای دی کم مصرف برای روشنایی منزل

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

خوشبختانه تعداد منازلی که برای روشنایی خود از لامپ های کم مصرف استفاده می‌کنند بسیار زیاد شده است. در دوره های قبلی به دلیل استفاده از لامپ های معمولی و حرارتی، مصرف برق به میزان قابل توجهی افزایش می‌یافت ولی خوشبختانه با تولید و ظهور برند های مختلف لامپ های LED این مشکل به طور کامل برطرف شده است و شما قادر هستید با هزینه بسیار پایین نسبت به تعویض لامپ های قدیمی منزل خود اقدام کنید.

مطالعه کنید  6 روش تضمینی برای تشخیص سیم و کابل باکیفیت

3- استفاده از لامپ های سنسور دار

یکی از محبوب ترین لامپ هایی که می‌تواند مصرف برق شما را کم کند، استفاده از لامپ های سنسور دار است. این لامپ ها در صورتی که فعالیتی در محیط اطراف خود وجود نداشته باشد خاموش شده و از زیاد شدن مصرف برق جلوگیری می‌کند

4- استفاده در دفعات کمتر از ماشین لباسشویی

برخی از افراد عادت دارند به طور روزانه یا یک روز در میان لباس های خود را با ماشین لباسشویی تمیز می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا میزان مصرف شما به شدت افزایش یابد. ماشین های لباسشویی در وزن های مختلفی مانند 6 الی 10 کیلو در بازار ایران وجود دارند و شما برای کم کردن مصرف برق خود باید از حداکثر ظرفیت آن استفاده کنید.

5- پوشش مناسب در فصل زمستان و کم کردن حرارت پکیج و بخاری برقی

یکی از راه های تاثیر گذار در هزینه قبض برق، کم کردن حرارت پکیج یا بخاری برقی است. این کار تنها با پوشش بیشتر در منزل امکان پذیر است و به شما در میزان مصرف برق کمک زیادی خواهد کرد.

6- عدم استفاده از لوازم برقی خانگی در زمان اوج مصرف

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است + جدول و هزینه قبض برق هر کدام

در زمان اوج مصرف برقی که توسط اداره برق اعلام شده است، تعرفه های متفاوت خواهند بود. زمان اوج مصرف برق از ساعت 12 الی 16 و از ساعت 20 الی 24 می‌باشد. در صورت تمایل در این ساعات سعی کنید برای کم کردن مصرف برق لوازم خانگی از آنها استفاده نکنید.

7- خاموش کردن لامپ ها در طول روشنایی روز

سعی کنید زمانی که هوا روشن است از روشنایی آن استفاده کرده و لامپ های خانه را خاموش کنید. یکی از عوامل موثر در مصرف برق لوازم خانگی روشن ماندن لامپ ها در طول روز است. در این میان سعی کنید از روشنایی روز استفاده کنید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا تمامی مواردی که مربوط به مصرف برق لوازم خانگی است را توضیح دهیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. ممنونیم که تا به اینجا همراه هادی سیم بودید.

 

 

simadmin
ارسال دیدگاه